پرنده سیتی جوجه کشی و پرورش مرغ جاپنیز ( بنتام ژاپنی ) - پرنده سیتی

اگر قبلاً یک بانتام ژاپنی (Japanese Bantam) ندیده‌اید، به احتمال زیاد در نگاه اول کمی خودمانی و راحت به نظر ‌برسند. یک مرغ جاپنیز بنتام با کیفیت، به احتمال زیاد دارای دمی است که تقریباً پشت سرش را لمس می‌کند و پاهای بسیار کوتاهی دارد. این پرنده یک نژاد خارق‌العاده و زینتی است. به همین دلیل و به خاطر ظاهری که دارد می‌تواند برای افرادی که قصد پرورش و جوجه کشی مرغ ژاپنی را دارند، مشکل ساز باشد.

همچنین باید توجه کنید که دستیابی به پرهای آن دشوار بوده و نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. این نژاد از یک ترکیب ژن کشنده رنج می‌برد که باعث می‌شود ۲۵ درصد جوجه ها قادر به جوجه ریزی نباشند. پرورش مرغ ژاپنی با کیفیت و سالم آسان نیست. به همین دلیل است که برای مبتدیان توصیه نمی‌شود.

مرغ و خروس ژاپنی بنتام به نام مرغ چابو (Chabo Chicken) نیز شناخته می‌شوند. این پرندگان منحصر به فرد و جالب، مخصوص بزرگ کردن و نگهداری هستند. در نتیجه موجب افزایش آگاهی شما شده و چیزهای زیادی در مورد نگهداری مرغ به شما می‌آموزند. مرغ و خروس های ژاپنی بنتام در سال ۱۸۷۴ در انجمن بانتام آمریکا پذیرفته شدند.

جوجه کشی مرغ ژاپنی

برای علاقه مندان به مرغداری که به تنوع رنگ های مختلف علاقه دارند، این پرنده یک نمونه عالی است. تنوع رنگ های مختلفی از جمله خاکستری توس، خالدار سیاه، خالدار آبی، آبی قرمز، قهوه ای قرمز، کلمبیایی گاومیش، فاخته، خاکستری تیره، بال اردک طلایی، اسطوخودوس، خاکستری میلر، کبک، قرمز خالدار، نقره ای مایل به خاکستری، سه رنگ و گندمی دارد.

ویژگی های بنتام ژاپنی

همانطور که اشاره کردیم، مرغ های ژاپنی Bantam، پرنده های بسیار ریز با اندامی کوچک هستند. این طیور حدود ۱ پوند (۰.۴۵ کیلو گرم) وزن دارند. اما خروس های ژاپنی کمی سنگین تر خواهند بود و به طور متوسط ​​حدود ۱.۲ پوند (۰.۵۴ کیلو گرم) هستند.

رفتار

مرغ و خروس های جاپنیز به مرغ‌هایی شیرین و مطیع با خلق و خوی دوست داشتنی شهرت دارند که مطمئناً به سرعت عاشق آنها خواهید شد. مرغ ها با شخصیت های لطیف و محافظ برای بچه های خود مادرانی عالی هستند. این نژاد مرغ به راحتی رام می‌شود، اگرچه خروس ژاپنی ممکن است تهاجمی باشد. اما توجه کنید که آنها نژاد مقاومی نیستند و همچنین می‌توانند به خوبی پرواز کنند.

مقاله پرورش مرغ تخمگذار بسیار مفصل و کامل بوده و خواندن آن برای پرورش دهندگان و فعالان این حوزه ضروری است.

تخمگذاری مرغ ژاپنی

از آنجایی که این طیور، جزو پرنده های زینتی به شمار می‌آیند، برای کشاورزی که به دنبال تخم مرغ است، مناسب نیست. این پرندگان تخم های بسیاری کوچکی می‌گذارند. همچنین تخمگذاری مرغ ژاپنی به طور متوسط ​​۱ تا ۲ تخم در هفته می‌باشد. البته ناگفته نماند که این نژاد علاوه بر اینکه برای تخمگذاری مناسب نیست، برای تولید گوشت نیز گزینه خوبی به حساب نمی‌آید.

پرورش خروس جاپنیز

برخی از نژاد های مرغ هستند که علاوه بر کوچک بودن، گوشت کوچک مناسبی را برای خوراک های مخصوص تولید می‌کنند که مشتریان خوبی نیز دارند. اما این مرغ، از این حیث نیز مناسب پرورش گوشتی نمی‌باشد.

جوجه کشی مرغ جاپنیز

افرادی که به دنبال جوجه کشی از بنتام ژاپنی هستند، تنها قصد فروش جوجه ها دارند. البته برخی دیگر نیز آنها را به عنوان پرندگان زینتی بزرگ کرده و سپس می‌فروشند. در نتیجه با استفاده از تخم های نطفه دار و دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه آوری از تخم های این پرنده می‌کنند. لازم به ذکر است که شرایط لازم برای رشد سالم جنین و جوجه ها همانند تخم مرغ های بومی و معمولی بوده و فرق ندارد.

برای جوجه کشی مرغ ژاپنی و یا جاپنز می‌توانید از دستگاه جوجه کشی هوشمند داتیکس ۵ استفاده کنید تا درصد هچ بالایی را تجربه نمایید.

جوجه این پرنده پس از ۲۰ روز جوجه کشی از تخم خارج می‌شود. توجه داشته باشید که این نژاد برای مناطق سردسیری مناسب نبوده و  مستعد سرمازدگی است. در طول زمستان، در صورت نیاز، آنها باید در یک قفسه گرم و محکم با حرارت اضافی نگهداری شوند. معمولاً پرنده ای ملایم و در هوای خشک و گرم جوینده خوبی است. همانطور که گفته شد این مرغ ها، پرنده های تخمگذار خوبی نیستند، همچنین تخم آنها بسیار کوچک می‌باشد.

نگهداری و پرورش مرغ جاپنیز بنتام

تغذیه و خوراک

پس از هچ تا حدود ۸-۱۲ هفتگی، جوجه های مرغ و خروس ژاپنی را با یک استارتر خوب تقویت کنید. اگر قصد دارید از جوجه ها به عنوان طیور زینتی و نمایشی استفاده کنید، پرورش آنها با خوراکی حاوی پروتئین ۱۹ تا ۲۲ درصد، باعث می‌شود که ظاهری زیبا داشته باشند.

همانطور که می‌دانید مرغ ها برای تخم گذاری خود به کلسیم مکمل نیاز دارند. زیرا رژیم های غذایی طیور زینتی همیشه کلسیم کافی برای حفظ آنها را ندارند. بنابراین می‌توانید برای جبران، به مرغ ها با پوسته تخم مرغ ریز و خرد شده یا پوست صدف غذا دهید.

مرغ و خروس ژاپنی

خانه و حصار کشی

قبل تر گفتیم که این طیور اندازه کوچکی دارند، در نتیجه به دلیل اندازه بسیار کوچکشان، به طور کلی به فضای زیادی نیاز ندارند. یک خروس ژاپنی به حدود ۲ فوت مربع به ازاء هر پرنده در قفس، و ۵ فوت مربع برای هر پرنده برای دویدن نیاز دارد.

خانه مرغ جاپنی باید تمیز، گرم و بدون بادکش باشد. بانتام های ژاپنی، تحمل زیادی نسبت به آب و هوای سرد نداشته و اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید به تمام تجهیزات محافظتی برای تامین هوای مناسب نیاز دارید، از جمله گرمای مکمل در زمانی که هوا بسیار سرد است. از آنجایی که نوک بال های این پرندگان کوچک، اغلب روی زمین کشیده می‌شود، قفس را تمیز نگه دارید تا نوک بال ها از کثیف شدن در امان بمانند.

این پرندگان ریز جثه می‌توانند به خوبی پرواز کنند و تمایل زیادی به پرواز در قفس دارند. بسیاری از شکارچیان به سرعت از این پرندگان کوچک برای یک میان وعده سریع استفاده می‌کنند، بنابراین ساخت محل های سرپوشیده بهترین عملکرد را برای ایمن نگه داشتن جوجه های مرغ ژاپنی دارند.

پرورش مرغ و خروس ژاپنی

برای پرورش دهندگانی که به دنبال چالش هستند، بانتام ژاپنی مرغی است که مطمئناً مهارت و صبر شما را به چالش می‌کشد. پرورش دهندگان دائماً روی پاهای کوتاه، دم بلند و بال های کوتاه این طیور کار می‌کنند.

پرورش بنتام ژاپنی

هنگام جوجه کشی از تخم مرغ های ژاپنی، ۲۵ درصد آنها قبل از جوجه ریزی به دلیل ژن کشنده ای که باعث کوتاهی پاها می‌شود از بین می‌روند. ۲۵ درصد دیگر نیز با پاهای بلند متولد می‌شوند که برای تولید مثل مطلوب نیستند.

در نتیجه باید دقت کنید که ۵۰ درصد از تخم های شما باید با پاهای کوتاهی که نشان دهنده بانتام های ژاپنی هستند از تخم خارج شوند. آنها حیوانات خانگی بسیار خوبی بوده و پرندگانی با عمر طولانی هستند. متوسط ​​طول عمر مرغ بانتام ژاپنی با مراقبت مناسب تا ۱۳ سال است.

سلامتی و مراقبت

اگر بخواهیم کاملاً صادق باشیم، مرغ جاپنیز از نظر ژنتیکی سرسخت ترین پرندگان موجود در بازار نیستند. اما با مراقبت دقیق، عملکرد خوبی خواهند داشت. محیط‌های زندگی گرم، تمیز و بدون بادکش، کمک زیادی به حفظ سلامت پرندگان شما خواهد کرد. فراموش نکنید که انگل‌های داخلی و خارجی می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به یک مرغ با اندازه استاندارد، یک جوجه کوچک را از بین ببرند. همچنین ناگفته نماند که مراقب علائم کرم در مدفوع و کنه و شپش در پر ها نیز باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : مرغ و خروس تاريخ : 23 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها