پرنده سیتی جوجه ۱ روزه بلدرچین - پرنده سیتی

پرورش دهندگانی که علاقمند به پرورش بلدرچین جهت تولید گوشت باشند باید جوجه‌‌ ۱ روزه بلدرچین را خودشان تولید و تکثیر نمایند. زیرا محلی در ارتباط با تولید انبوه جوجه بلدرچین و یا کارخانه جوجه‌کشی ویژه بلدرچین فعلا وجود ندارد. همچنین توصیه می‌شود اگر محلی برای فروش غیرمستقیم جوجه بلدرچین پیدا کردید، بدلیل استرس بالای جوجه ها در این سن، خرید جوجه بلدرچین را انجام ندهید.

توجه داشته باشید که پرورش و نگهداری از جوجه ها نیازمند آگاهی و مهارت زیادی است. زیرا جوجه ها بسیار حساس بوده و برای رشد نیازمند مراقبت زیادی هستند. اما حتی اگر این کار برایتان سخت به نظر می‌رسد، کافیست بک بار آن را انجام دهید، تا مهارت کافی را کسب کنید.

سالن مناسب

یکی از مواردی که در پرورش جوجه بلدرچین های یک روزه و نگهداری آنها بسیار اهمیت دارد، سالن پرورش جوجه بلدرچین می‌باشد. این که این سالن ها در چه مناطقی و به چه صورت باید ساخته شوند، نکته بسیار مهمی بوده و باید به آن دقت شود. موارد دیگر، تامین هوای تازه و تهویه مناسب، فراهم کردن گرما و سرمای مناسب جوجه ها، تفکیک قسمت های مختلف از محل پرورش و طراحی مناسب بری کاهش استرس جوجه ها می‌باشند. در نتیجه حتما به سالن و نحوه ساخت و امکانات آن نهایت توجه را بکنید.

مراقبت جوجه ۱ روزه بلدرچین

با ایجاد فضای جداگانه ای در سالن پرورش جوجه ها، می‌توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی، اقدام به جوجه درآوری از تخم های بلدرچین کرده و تعدد جوجه های خود را بیشتر کنید.

پرورش جوجه یک روزه بلدرچین در قفس

درجه حرارت مطلوب در پرورش بلدرچین بالغ مابین ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. سیستم نگهداری در قفس نیز متداول است که در این روش کف قفس را می‌توان در اندازهای مختلف (۲۵* ۱۵، ۲۰ * ۱۵، ۱۵ * ۱۵) انتخاب کنید اما ارتفاع باید بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی متر باشد. در قفس هایی با ابعاد ذکر شده می‌توان ۲ الی ۴ بلدرچین نگهداری کرد.

قفس های کوچک تر نیز یک نر و یک ماده، اما در ابعاد بزرگ به ازاء ۲ تا ۳ بلدرچین ماده، یک بلدرچین نر بهتر است که در قفس باشد. در قفس های سیستم آپارتمانی، جهت جمع آوری فضولات، قسمت تحتانی هر قفس با کف فلزی پوشانده می‌شود. همچنین فضولات جمع شده یا بصورت اتوماتیک و یا بصورت دستی تخلیه و پاک‌سازی می‌گردد. در قفس‌های کالیفرنیایی، مدفوع مستقیما به کف سالن ریخته و در آنجا جمع می‌گردد که فضولات تولید شده به صورت مستمر تخلیه می‌شوند. بلدرچین پرنده ای زود بازده است که دوره جوجه کشی ۱۷ روز و زمان پرورش تا سن بلوغ، ۴۵ روز می‌باشد. همچنین این پرنده به صورت بیولوژیک پرورش پیدا می‌کند.

پرورش جوجه 1 روزه بلدرچین

 

دمای مناسب جهت نگهداری جوجه ۱ روزه بلدرچین

دمای اولیه جهت پرورش جوجه بلدرچین ۱ روزه در زیر مادر مصنوعی و در بالای سر جوجه ها، ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است که این دما هر چهار روز یک بار ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. این کار یه قدری انجام می‌شود تا دما به ۲۱ درجه برسد.

توجه کنید که جوجه ها زمانی که به ۵ هفتگی برسند، دیگر نیازی به گرمای خارجی ندارند. سعی کنید تا جوجه ها را تا ۶ هفتگی جدا از پرنده های بالغ نگهداری کنید. با نگهداری آنها در قفس بلدرچین به صورت جداگانه، می‌توانید از سلامت و ایمنی جوجه ها مطمئن شوید.

دان جوجه بلدرچین

از آنجایی که جوجه ها نیاز به پروتئین بیشتری در جیره غذاییشان دارند، باید غذای متفاوتی از بلدرچین های بالغ مصرف کنند.بنابراین باید به آنها استارتر داده شود. نکته مهمی که نباید فراموش کنید، این است که دانخوری جوجه ها نباید هیچ وقت خالی از دان باشد. همچنین اگر اقدام به خرید استارتر کردید، حتما نسبت به تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید.

معمولا برای هر جوجه ۱۵۰ سانتیمتر مربع فضا تا سن ۳ هفتگی در نظر می‌گیرند. استفاده از آب شکر ۸ % در ۲-۳ روز اول نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت. دقت کنید که برای جوجه بلدرچین ها تا سن ۳ هفتگی، ۲ سانتی متر دانخوری و ۱ سانتی متر آبخوری به ازاء هر قطعه در نظر می‌گیرند. در دو هفته اول نور رسانی ۲۴ ساعته می‌باشد که پس از آن تا ۱۲ ساعت باید کاهش یابد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 268 views بار دسته بندی : مقالات علمی بلدرچین تاريخ : 23 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.