پرنده سیتی عوامل موثر در افزایش تخم گذاری بلدرچین - پرنده سیتی

اگر در پرورش بلدرچین تجربه ای دارید و یا اکنون در حال انجام آن هستید میدانید که این پرندگان به صورت یکنواخت تخم نمی‌گذارند و تعداد تخمگذاری آنها متغیر است. تعداد تخم ها اگر از حد انتظار کمتر شود توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل بسیاری از پرورش دهندگان به دنبال پیدا کردن راه حل این مشکل هستند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم ۵ عامل موثر در افزایش تخم گذاری بلدرچین را توضیح داده تا به کمک آن بتوانیم سود و بازدهی کسب و کار شما را افزایش دهیم.

عوامل موثر پیش از تخم گذاری بلدرچین

برای یک گله مولد مهم ترین دوران از زمان هچ شروع می‌شود و تا ۵۰ روز ادامه دارد. به این نکته هم توجه کنید که اگر جوجه های اختصاصی گله مولد در دستگاه جوجه کشی و یا روز های نخستین پس از خروج از دستگاه، با مشکلاتی روبه رو شوند بازده زیادی در تخم گذاری نخواهند داشت. فراموش نکنید که حتما باید آب جوجه ها در این دوره تامین شود، چرا که در دوره هچ و روز های اول تولد کم آبی یکی از بدترین مشکل هاست.

کم آبی در جوجه ها که به عنوان دهیدراته شدن نیز شناخته می‌شود، می‌تواند رشد اندام های مختلف پرنده را مختل و یا حتی باعث مرگ شود. جیره جوجه ها نیز نباید از مواد معدنی و ویتامین ها فقیر و بی کیفیت باشد و باید تمام ویتامین ها و پروتئین های لازم را شامل گردد.

تاثیر جیره غذایی در افزایش تخم گذاری

توجه داشته باشید که باید از دان بلدرچین مناسب و با کیفیت بالا استفاده کنید. دان باید با فرمول مناسب آسیاب شده باشد و به صورت پلیت در آمده باشد. حتما تاریخ انقضای دان را چک کنید، چرا که اگر از تاریخش گذشته و قارچ زده باشد، آسیب های زیادی به جوجه ها وارد می‌شود. دمای انبار خود را که دان ها را در آنجا نگهداری می‌کنید، بین ۸ تا ۱۵ درجه تنظیم کنید و از نفوذ حشرات و جانداران موذی به آنجا جلوگیری کنید.

روش افزایش تخمگذاری بلدرچین

همچنین ناگفته نماند که زمان بندی غذا دادن به جوجه ها نیز باید تنظیم شود. هر ۲ یا ۳ ساعت یکبار و در کل روزی ۳ یا ۴ بار باید به آنها غذا دهید. همانطور که می‌دانید یک بلدرچین بالغ روزی ۳۰ گرم دانه مصرف می‌کند. اگر بیشتر از این مقدار غذا بخورد ممکن است بیماری پرولاپس گرفته و این امر می‌تواند کاهش تعداد تخم هارا به دنبال داشته باشد.

نقش آب در تخم گذاری

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم کمبود آب می‌تواند آسیب های شدیدی را به جاندار وارد کند. پرورش دهنده باید به خوبی آگاه باشد که آب را با دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه در اختیار پرنده قرار دهد. همچنین باید سعی شود تا آب مورد نیاز طیور همیشه به مقدار لازم در اختیار آنها قرار گیرد.

هوای سالن پرورش

تهویه سالن پرورش پرندگان و هوای تازه همیشه در پرورش پرندگان اهمیت بالایی دارد. به همین منظور باید سیستم های تهویه مناسب با شرایط محیطی و کارشناسی شده را در سالن نصب کنید. این کار سبب داشتن هوای تازه و اکسیژن کافی در سالن نگهداری می‌شود. توجه داشته باشید که کمبود اکسیژن می‌تواند سبب بیماری های تنفسی شود. همانطور که می‌دانید فضولات پرندگان از خود گاز آمونیاک پخش کرده و تهویه ناقص می‌تواند به طیور آسیب بزند. البته فراموش نکنید که دمای محیط را هم بین ۲۰ تا ۲۵ درجه تنظیم کنید. چرا که استرس دمایی در پرندگان می‌تواند آثار مخربی داشته باشد.

افزایش میزان تخم های بلدرچین

نوردهی در تخمگذاری بلدرچین

نوردهی نیز نقش مهمی در افزایش تخم گذاری بلدرچین دارد. به این صورت که در یک برنامه منظم در ابتدای رشد ۶۰ تا ۷۰ لوکس نور دهی و در هفته سوم به ۱۰۰ لوکس افزایش داشته باشد. مدت زمان روشنایی نیز ۱۶ الی ۱۸ ساعت ایده آل است. برخی مزارع هم هستند که ۲۴ ساعته نوردهی می‌کنند اما این را بدانید که مقدار ۱۶ تا ۱۸ ساعت ضروری است.

نقش قفس در افزایش تخمگذاری بلدرچین

اگر قفس شما استاندارد نباشد تمام زحمات شما را به هدر می‌دهد. قفس های غیر اصولی به پوسته تخم ها آسیب می‌زنند. این نکته را فراموش نکنید که فاصله بین بخش های مختلف قفس بلدرچین بسیار در هوادهی مهم است. باید از سینی های مناسب تخلیه کود که مانع تماس دان پرنده با فضولات می‌شوند استفاده کنید. این کار سبب حفظ کیفیت دان و تغذیه پرنده می‌گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : مقالات علمی بلدرچین تاريخ : 25 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.