پرنده سیتی فواید تخم بوقلمون - پرنده سیتی

خواص و فواید تخم بوقلمون نسبت به سایر تخم پرندگان مقدار بیشتری می‌باشد. بوقلمون دارای ساختار مشابه ای با بدن مرغ است. بنابراین، بوقلمون ها نیز با تغذیه خاصی که دارند، دارای فواید بسیاری در گوشت و تخم خود می‌باشند. اما مزرعه بوقلمون در مقایسه با مزارع مرغ بسیار کمتر در جهان رشد داشته و پرورش دهندگان کمتری به دنبال پرورش بوقلمون می‌روند. عدم میل پرورش دهندگان به پرورش بوقلمون نیز تحت تأثیر خواسته های جامعه و مصرف کنندگان است که البته تاثیرش خیلی کم است.

دلیل دیگر این است که پرورش این پرنده به نسبت مرغ یا بلدرچین سخت تر بوده و تا زمان رشد، تلفات زیادی دارد. از محصولات مفید بوقلمون می‌توان به تخم آن اشاره کرد. تخم این پرنده از نظر اندازه کمی بزرگتر از تخم مرغ بوده و وزنی حدود ۸۰ گرم دارد. رنگ تخم بوقلمون سفید شیری با خال های قهوه ای کم رنگ است. اما متاسفانه با آگاهی کمی که مردم نسبت به محصولات این پرنده دارند، تخم آن نیز در بازار کم پیدا می‌شود.

خواص تخم بوقلمون

از فواید تخم بوقلمون وجود موادی مانند آهن، پروتئین و سلنیوم می‌باشد. سلنیوم خاصیت ضد پیری دارد که با مصرف تخم بوقلمون می‌توان بدنی جوان و سرحال داشت. سلنیوم در تخم بوقلمون باعث رشد سلول های سالم و کمک به عملکرد تیروئید می باشد. خوردن یک تخم بوقلمون مصرف سلنیوم در بدن را به میزان ۲۷.۱ میکروگرم افزایش می‌دهد و نیمی از نیاز روزانه مصرفی بدن را تامین می‌کند. از طرفی، دیگر خاصیت های تخم بوقلمون به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی سلنیوم جلوگیری از بیماری سرطان، بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از بیماری هایی نظیر التهاب مفاصل و افزایش توان باروری می‌باشد.

فواید تخم بوقلمون

بدن شما نیاز به آهن داشته و مصرف مناسب آن می‌تواند برای درمان کم خونی مفید باشد. هر تخم بوقلمون حاوی ۳.۲۴ میلی گرم آهن است که به ترتیب ۱۸ و ۴۱ درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای زنان و مردان است. کمبود آهن در بدن فرد سبب احساس خستگی، کم خونی، کاهش روند رشد و همچنین کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها می‌شود. آهن جزء موادی است که مسئول ذخیره سازی و حمل و نقل اکسیژن در خون بوده و از آن برای افزایش و بهبود عملکرد سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

ویتامین های تخم بوقلمون

تخم بوقلمون را به عنوان منبع ویتامین ها، به ویژه ویتامین های B9 و B12 شناخته میشود. هر دو این ویتامین ها به بدن شما کمک می‌کند تا سلول های قرمز خون ساخته شوند. این فرآیند برای انتقال اکسیژن سالم در خون ضروری است. ویتامین B9 که فولات نیز نامیده می‌شود، سبب افزایش رشد جنین می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید که سطح پایین B9 می‌تواند منجر به نقص های مادرزادی عصبی شود.

ویتامین B12 یا کبالالین، از عملکرد عصبی حمایت کرده و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. تخم بوقلمون حاوی ۵۶ میکروگرم ویتامین B9 است، که مصرف ۱۴ درصد آن به صورت روزانه توصیه شده است. همچنین ۱.۳۴ میکروگرم ویتامین B12 یا ۵۶ درصد از مصرف روزانه B12 برای بدن مفید است که همگی آنها در تخم بوقلمون وجود دارد.

کلسترول و چربی اشباع شده

تخم بوقلمون به دلیل دارای بودن محتوای چربی معایبی نیز دارد. هر تخم بوقلمون شامل ۲.۹ گرم اسیدهای چرب اشباع شده و ۷۳۷ میلی گرم کلسترول عظیم است. این مقدار از دو برابر حد روزانه کلسترول توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا و ۱۳ درصد از میزان توصیه شده روزانه چربی اشباع شده بیشتر است. میزان کلسترول موجود در تخم بوقلمون برای افرادی که دارای بیماری های قلبی و سطح کلسترول هستند، مضر می‌باشد.

اگر تخم بوقلمون را به عنوان درمان گاه به گاه مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر در معرض خطر بیماری قلبی عروقی باشید، باید از مصرف آن پرهیز و یا کمتر استفاده نمایید. در ضمن تخم بوقلمون نسبت به تخم اردک و تخم غاز کلسترول کمتری دارد.

کربوهیدرات، پروتئین و چربی

بیشتر کالری ها در تخم بوقلمون از چربی ها می ‌آیند. هر تخم این پرنده حاوی ۹.۴ گرم کل چربی است که ۶۳ درصد به کل کالری تخم بوقلمون کمک می‌کند. این چربی انرژی برای سوخت و ساز دوره جوجگی تا رشد را فراهم می‌سازد. این نوع چربی در تخم نطفه دار بوقلمون به عنوان منبع اسیدهای چرب ضروری برای غشاهای سلولی سالم برای جذب مواد مغذی مفید است. هر کدام از تخم های این پرنده حاوی ۱۰.۸ گرم پروتئین هستند که ۳۲ درصد کالری آن ها را تشکیل می‌دهد.

پروتئین ذخیره شده در تخم بوقلمون سیستم ایمنی بدن شما را حفظ کرده و رشد بافت های جدید را افزایش می‌دهد. همچنین به رشد عضلانی بدن کمک می‌کند. تخم بوقلمون دارای کربوهیدرات کم، در حدود کمتر از یک گرم کربوهیدرات در هر تخم بوقلمون است. کربوهیدرات ها را میتوان یکی از منابع اصلی تامین انرژی و سوخت و ساز بدن به حساب آورد. کربوهیدرات ها سبب می‌شوند تا در مواقعی که بدن احتیاج به انرژی دارد، چربی سوزانده شده و پروتئین ها باقی می‌مانند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : بوقلمون تاريخ : 17 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها