پرنده سیتی فواید گوشت بوقلمون - پرنده سیتی

در صنعت پرورش و جوجه کشی طیور، یکی از پرنده هایی که بسیاری از افراد اقدام به نگهداری و پرورش آن میکنند، بوقلمون است. این پرنده دارای تنوع نژادی زیادی بوده و بسیاری آن را برای گوشتش پرورش میدهند. گوشت بوقلمون به گوشت معجزه معروف است و خواص زیادی دارد که همین ویژگی ها و خاصیت ها سبب شده تا مردم به مصرف آن ترغیب شوند. در ادامه، خواص گوشت بوقلمون را بیان کرده و کمکی که به درمان بیماری ها می‌کند بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های گوشت بوقلمون

در ابتدا بهتر است بدانید که گوشت این پرنده معمولا روشن و یا تیره است. گوشت تیره بوقلمون، مواد معدنی و ویتامین های بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. اما دارای درصد چربی و در نتیجه کالری بالاتری می‌باشد. هر دو مدل گوشت در صورت رسیدن دمای داخلی به ۱۶۵ درجه فارنهایت می‌پزند. در ضمن بوقلمون هایی که در علفزار ها رشد و تغذیه می‌کنند امگا ۳ بیشتری نسبت به آنهایی که در مراکز صنعتی پرورش می‌یابند دارند.

اگر به جوجه کشی از تخم بوقلمون علاقه دارید، حتما مقاله آموزش جوجه کشی بوقلمون را بخوانید.

سینه کباب شده  گوشت سفید این جاندار ( به مقدار ۸۵ گرم )‌ دارای مقادیر ۱۳۵ کالری، ۳.۲۶ گرم چربی، ۰ گرم کربوهیدرات و ۲۴.۷۰ گرم پروتئین است. در مقابل آن گوشت تیره بوقلمون است که با همان مقدار دارای مواردی با میزان ۱۷۳ کالری، ۵.۱۳ گرم چربی، ۰ گرم کربوهیدرات و ۲۳.۵۵ گرم پروتئین می‌باشد.

خواص گوشت بوقلمون

ویتامین های گوشت بوقلمون

گوشت این پرنده دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین های مورد نیاز است. در ادامه مهمترین ویتامین ها و برخی مواد معدنی موجود در گوشت این پرنده را نام می‌بریم.

  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • نیاسین
  • ویتامین B3
  • کلوئین
  • سلنیوم
  • روی
  • ریبوفلاوین
  • پنتونیک

ویتامین B3 موجود در این گوشت سبب عملکرد بهتر شدن پوست شده و همینطور برای عملکرد مغز ضروری است. در ضمن کاهش کلسترول خون نیز از دیگر خواص دارا بودن مقدار قابل توجه ویتامین B3 است. از طرفی ویتامین B6 سبب تولید آنتی بادی شده و برای رشد سلول های ماهیچه ای ضروری می‌باشد. یک وعده از گوشت بوقلمون، مقدار مورد نباز تقریبی ۳۶ % از ویتامین B3 و ۲۷ درصد از ویتامین B6 برای بدن را برآورده می‌کند.

خواص گوشت بوقلمون

از آن جا که این گوشت منبعی غنی از پروتئین بوده و دارای کربوهیدارت و چربی نیز می‌باشد، برای بدنسازان و ورزشکارانی که می‌خواهند بافت ماهیچه ای خود را تقویت کنند مناسب است. بسیاری از متخصصین تغذیه برگر بوقلمون را برای بدنسازان حرفه ای در رژیمشان قرار می‌دهند. یک برگر معمولی تا ۲۵۰ گرم کالری و ۳۰ گرم پروتئین دارد که می‌تواند نیاز سلول های ماهیچه ای بدنساز را بر طرف کند. در کنار این موارد ویتامین ها و مواد معدنی نیز این گوشت را به غذایی کامل برای یک ورزشکار تبدیل می‌کند.

فواید گوشت بوقلمون

از دیگر خواص این گوشت می‌توان به کنترل سطح قند خون اشاره کرد. به همین دلیل بسیاری از متخصصان خوردن این گوشت را به افراد دیابتی و کسانی که قند خون بالایی دارند توصیه می‌کنند. در میان گوشت انواع حیوانات، بوقلمون دارای یکی از سالمترین گوشت ها است. نوع سفید این گوشن کلسترول کمی دارد و برای کسانی که چربی خون بالایی دارند مناسب می‌باشد.

تریپتوفان موجود در این ماده غذایی سبب تولید بیشتر سرتونین در مغز انسان می‌شود که باعث آرامش شده و برای کسانی که از کم خوابی و بی خوابی رنج می‌برند مناسب است. البته ناگفته نماند که کیفیت خواب نیز توسط سلنیوم موجود در این گوشت افزایش یافته و همچنین ویتامین های B3 و B6 هم در تنظیم خواب کمک می‌کنند. از دیگر فواید گوشت بوقلمون کمک به سندروم روده تحریک پذیر است، اما توجه کنید که بهتر است گوشت سفید آن را مصرف کنید و پوست آن را برای کاهش چربی بکنید. استفاده از بوقلمون های ارگانیک هضم گوشت را بسیار آسان تر می‌کند.

خواص گوشت بوقلمون برای زنان باردار

توجه داشته باشید که این گوشت عوارضی برای بانوان باردار ندارد، اما بهتر است که زنان از خوردن گوشت های بدون چربی اجتناب کنند. چرا که ممکن است سبب مسمومیت های خاص غذایی گردد. البته برخی افراد ممکن است به این گوشت حساسیت داشته باشند و باعث ایجاد ناراحتی های معده و روده ای شود.

همچنین از خوردن گوشت هایی که در شرایط بهداشتی نگهداری نشده‌اند و یا مدت زیادی از ماندن آنها در فریزر و سردخانه ها می‌گذرد اجتناب کنید. دقت کنید که مسمومیت حاصل از این گوشت می‌تواند علائم آنفولانزا داشته باشد و یا در موارد وخیم تر سبب مننژیت گردد. بنابراین مصرف آن را حتما با پزشک خود هماهنگ کنید.

کاهش وزن

پروتئین زیادی که در این گوشت وجود دارد سبب سیر ماندن فرد به مدت طولانی می‌شود و این مورد برای کاهش وزن بسیار مهم است. نکته دیگری که قبلا نیز به آن اشاره شده این است، اینکه نوع سفید گوشت چربی کمتری داشته و با کندن پوستش چربی آن کمتر نیز خواهد شد و شما غذایی مغذی را با چربی بسیار پایین مصرف می‌کنید. اگرچه اندازه هر وعده غذایی و تنوع مواد غذایی که ‌خورید در کاهش وزن بسیار تعیین کننده هستند. سعی کنید سینه بوقلمون را در رژیم خود قرار دهید.

عوارض گوشت بوقلمون

پیشگیری از سرطان

سلنیوم یکی از آنتی اکسیدان های است که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. در ضمن در تحقیق های تازه منتشر شده اثبات شده است که مکمل های سلنیوم می‌توانند در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز موثر باشند. از دیگر خواص سلنیوم می‌توان به حفاظت از بدن در برابر نقره، جیوه، کادمیم و سایر عناصر مضر اشاره کرد. این آنتی اکسیدان سبب جوان تر ماندن سلول ها شده و از مرگ زودرس سلولی جلوگیری می‌کند.

گوشت بوقلمون حاوی کلسیم، منیزیم، پروتئین و ویتامین D است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. منیزیمی که در آن وجود دارد سبب بالا رفتن درصد جذب کلسیم می‌شود. همچنین منیزیم سبب آرام کردن اعصاب و اضطراب، راحت کردن هضم، ضد یبوست، کاهش گرفتگی های ماهیچه ای و همینطور تنظیم سطوح مواد معدنی سدیم، کلسیم و پتاسیم می‌گردد.

دیگر فواید گوشت بوقلمون

تریپتوفان موجود در این ماده غذایی سبب عملکرد بهتر سیستم ایمنی در بدن می‌شود. مقدار زیاد آهن در این گوشت از ریزش موی سر و خشکی پوست جلوگیری کرده و سبب خون سازی سلول های بنیادی می‌گردد. ناگفته نماند که ویتامین B نیز سبب افزایش متابولیسم می‌شود که خود موجب کمتر شدن وزن می‌شود. در نتیجه برای افرادی که اضافه وزن دارند و سوخت و ساز سلولی کمی دارند مناسب است.

این گوشت نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت ها ایفا می‌کند. همانطور که می‌دانید پروتئین ها یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز برای رشد و ترمیم بافت هستند. بافت های بدن شما خصوصا ورزشکاران پس از فعالیت های ورزشی سبب سایش و پارگی های جزئی می‌شوند که مصرف این گوشت در از بین بردن آنها کمک می‌کند.

عوارض گوشت بوقلمون

از عوارض جانبی مصرف این گوشت می‌توان به گرفتگی عضلات شکمی و درد شکم اشاره کرد. تریپتوفان موجود در آن می‌تواند سبب خواب آلودگی شود. همچنین مقدار زیاد آن می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ گردد. گوشت بوقلمون در صورت درست پخته نشدن می‌تواند باعث عفونت معده شود. فراموش نکنید که گوشت های فرآوری شده که با تیتریت ساخته می‌شوند، می‌توانند سطران زا باشند. همچنین این گوشت خطر ابتلا به سرطان های مختلف را بیشتر کرده و می‌تواند سبب ناباروری شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 62 views بار دسته بندی : بوقلمون تاريخ : 23 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها