پرنده سیتی تاثیرات پروبیوتیک بر طیور - پرنده سیتی

اهمیت بار میکروبی متعادل و متوازن در روده طیور و نقش این تعادل در رشد مناسب و سلامتی جوجه ها تاثیر مستقیم با رابطه پروبیوتیک در رشد جوجه ۱ روزه دارد. الگوهای تغذیه جوجه ها به سمتی هدایت شده که از طریق تداخل های غذایی بار میکروبی مجرای گوارشی جوجه تحت کنترل درآید. همان گونه که می‌دانید حجم متنوع و عظیمی از انواع باکتری ها در مجرای گوارشی جوجه ها زندگی کرده و بیشتر آنها نیز با میزبان خود نوعی رابطه همزیستی دارند. بنابراین می‌توان گفت که این باکتری ها در سلامتی و بیماری طیور، نقش مهمی دارند.

غذای طیور مهمترین عامل تاثیرگذار در ترکیب و فعالیت متابولیک باکتری های موجود در روده می‌باشد. اشتباه های موجود در برنامه غذایی، تغییرات شدید در جیره، کیفیت پایین ترکیبات و بهداشت پایین غذای جیره بندی شده، باعث تغییر حالت در پرندگان پرورشی می‌شود. بنابراین ضروری است که هنگام جیره نویسی طوری عمل شود که بار میکروبی به سمت مثبت تغییر یافته و همزیستی ایجاد شود. در چنین حالتی هم میزبان و هم باکتری های مفید، از وجود یکدیگر سودمند خواهند شد.

پروبیوتیک در رشد جوجه یک روزه

مصرف آنتی بیوتیک ها موجب از بین رفتن هر دوی باکتری های بد و خوب موجود در دستگاه گوارشی می‌شود. کاهش مقادیر باکتری های خوب موجب بروز مشکلات گوارشی از قبیل اسهال، کرامپ و برخی دیگر از بیماری ها و مشکلات می‌گردد. در صورتی که پروبیوتیک ها با مکانیسم های مختلف تنها باعث از بین رفتن باکتری های مضر می‌شوند. این عملکرد موجب رشد و تکثیر باکتری های مفید و افزایش پاتوژن می‌شود.

به همین علت دریافت پروبیوتیک ها می‌تواند به جایگزینی باکتری های مفید از بین رفته در دستگاه گوارش کمک کند. مصرف پروبیوتیک ها پس از یک دوره آنتی بیوتیک درمانی بسیار توصیه می‌شود. چرا که همانطور که گفته شد از دست دادن باکتری های مفید دستگاه گوارشی می‌تواند زمینه ساز بسیاری از عفونت های دیگر گردد.

تاثیر پروبیوتیک در طیور

نقش پروبیوتیک ها در سلامت طیور

وقتی که جوجه ها سر از تخم درآورده و متولد می‌شوند، فلور میکروبی مفید را از طریق خوردن مواد خوراکی آلوده به مدفوع مرغ مادر ( و یا حتی خوردن مدفوع مادر ) بدست می‌آورند. بدین طریق آنها با خوردن چنین موادی در اوایل زندگی خود، می‌توانند جمعیت مناسبی از باکتری های مفید روده ای را در دستگاه گوارش خود ساکن کنند.

اما در مقابل در پرورش صنعتی مرغ، جوجه های هچ شده در ماشین جوجه کشی به چنین منبع ارزشمندی از باکتری ها دسترسی ندارند. زیرا جوجه ها به دور از مادران خود به صورت مصنوعی در دستگاه از تخم نطفه دار خارج می‌شوند. بنابراین استفاده سریع و فوری از پروبیوتیک ها در جیره جوجه های تازه متولد شده بسیار مهم خواهد بود. همچنین ناگفته نماند که جوجه های گوشتی به دلیل اینکه سریع رشد میکنند، احتمال ابتلا به مشکلات استخوانی و اسکلتی را دارند. در نتیجه مصرف پروبیوتیک ها می‌تواند برای استخوان ها مفید بوده و سبب رشد بهتر آنها شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 77 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.