پرنده سیتی ساخت دستگاه جوجه کشی یخچالی - پرنده سیتی

امروزه دستگاه های جوجه کشی پیشرفت های زیادی کرده‌اند. از چرخش خودکار تخم ها گرفته تا تنظیم دما و رطوبت همگی این کارها را دستگاه دیجیتال و اتوماتیک انجام می‌دهد. این محصولات می‌توانند شرایط ایده آل رشد را برای تخم نطفه دار شبیه سازی کنند. دارا بودن این ویژگی های برای افرادی که قصد دارند این کار را چه برای اولین بار و یا چندمین بار انجام دهند، بسیار عالی و کارآمد هستند. اما تهیه دستگاه برای افراد تازه کار می‌تواند هزینه بر باشد. در این مقاله ما قصد داریم بدون پرداخت هزینه های گزاف اقدام به ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز و ساده بکنیم. در ادامه، روش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی با کارتن را به شما آموزش خواهیم داد.

در ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال بسیار باید دقت داشته باشید، زیرا باید شرایط دمایی و رطوبتی مناسبی برای رشد جنین فراهم شود. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که جوجه کشی نیازمند صبر و حوصله است. به علت حساسیت بالایی که نطفه داخل تخم دارد، یک اشتباه کوچک یا نادیده گرفتن یک مسئله ساده ممکن است باعث شکست پروژه شما شود. در جنین شرایطی باید اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و دست از تلاش برندارید.

چه چیزهایی برای ساخت دستگاه خانگی نیاز داریم ؟

  • کارتن جعبه چوبی یا یخچال یونولیتی به عنوان بدنه‌ی دستگاه
  • لامپ و سرپیچ برای تامین حرارت و تنظیم دما
  • دما‌سنج جهت بررسی دمای دستگاه
  • چسب مایع
  • توری فلزی (‌توری مرغی‌)
  • ظرف آب و اسفنج برای تامین رطوبت و منبع آب دستگاه

با تهیه لوازم بالا تقریبا بیشتر پیش نیازهای تولید دستگاه جوجه کشی با کارتن در خانه را آماده کرده‌اید. تهیه این لوازم هزینه چندان زیادی نخواهند داشت اما تاثیر بسزایی در عملکرد دستگاه شما دارند.

برای تشخیص دما بهتر است از یک دماسنج جیوه ای استفاده کنید که قیمت آن نیز بسیار مقرون به صرفه بوده و به راحتی کار مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی ساده با کارتن در خانه را انجام خواهد داد. دماسنج یکی از مهمترین وظایف را بر عهده دارد. این قطعه به ما کمک می‌کند تا دمای داخل محفظه را بین ۳۷ تا ۳۸ درجه نگه داریم تا نطفه ها به خوبی رشد کنند.

ساخت ماشین جوجه کشی در منزل

برای تامین رطوبت نیز می‌توانید از دستگاه هایی که کار رطوبت سنج و دماسنج را در کنار یکدیگر انجام داده یا رطوبت سنج های عقربه ای استفاده کنید. رطوبت هوا برای جوجه آوری از تخم ها باید به میزان ۵۵ تا ۶۵ درصد باشد. دیمر در دستگاه جوجه کشی وسیله ای کاربردی است که می‌تواند مقدار ولتاژ خروجی آداپتور را تنظیم کند. بدین ترتیب می‌توانید میزان حرارت تولید شده توسط لامپ را تعیین کنید.

توجه داشته باشید که حتما از تخم های نطفه دار استفاده کنید، در صورتی که ساکن شهرستان هستید می‌توانید به مرغداری ها و مراکز فروش تخم مرغ رفته و اقدام به خرید تخم نطفه دار کنید.

مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

ابتدا قسمت بالایی یخدان یخچالی را به عنوان درب به صورت کامل جدا کنید. البته می‌توانید این عمل را بعد از برش دادن و قرار دادن سرپیچ در درون جعبه نیز انجام دهید. ناحیه ای از دیواره های یخدان یا کارتن را به اندازه ای که سر پیچ در داخل آن قرار بگیرد برش بدهید. توجه داشته باشید که بخچال یونولیت به علت عایق بودن گزینه‌ی مناسب تری است.

پس از عبور دادن سر پیچ از داخل یخدان (یا کارتون) می‌توانید سر پیچ را هم از داخل و هم از خارج با چسب محکم کنید. توجه داشته باشید که در صورت برخورد لامپ با بدنه‌ی جعبه احتمال آتش سوزی زیاد است. پس با قرار دادن مناسب سر پیچ در این مرحله از آتش سوزی جلوگیری کنید. بعد از اطمینان از قرارگیری صحیح سرپیچ لامپ رشته ای را به آن متصل کنید.

سپس در این مرحله باید با توری فلزی اطراف لامپ را به طور کامل بپوشانید. قرار گیری توری در اینجا به این علت است که مانع از برخورد جوجه ها با لامپ پس از تولد شود. پس از قرار دادن توری بر دور لامپ، نوبت به قرار دادن دماسنج و رطوبت سنج درون جعبه رسیده است. برای گردش بهتر هوا درون جعبه دو سوراخ در طرفین یخدان ایجاد کنید. این کار سبب می‌شود تهویه درون جعبه به درستی انجام گرفته و اکسیژن کافی برای رشد و زنده ماندن جنین درون جعبه وجود داشته باشد.

در مرحله‌ی آخر ظرف آب را درون جعبه قرار دهید. بهتر است ظرف را در فضایی نزدیک به لامپ بگذارید تا تبخیر بهتر انجام شود. قبل از قرار دادن تخم ها درب جعبه را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ببندید تا به دما و رطوبت ایده آل برسد.

ساخت دستگاه جوجه کشی با کمترین هزینه

برای ساخت دستگاه جوجه کشی با کارتن شما نیازمند یک جعبه خواهید بود که این جعبه م‌تواند از جنس MDF یا ABS باشد. ویژگی این جعبه ها این است که می‌توانند دما و رطوبت را به خوبی در خود نگه دارند. علاوه بر این می‌توانید از یخچال یونولیت نیز استفاده کنید. یونولیت به خوبی حرارت را در خود حفظ می‌کند. کارتن را می‌توانید از مغازه دارها یا سوپر مارکت ها تهیه کنید.

اندازه‌ی کارتن نیز باید ۲۷ سانتی متر عرض، ۳۳ سانتی متر طول و ۳۷ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. بعد از انتخاب جعبه مناسب برای دستگاه شما باید دیواره داخلی و خارجی را با چسب ۵ سانت بپوشانید. قطعات را روی جعبه قرار دهید و سپس اتصالات قطعات را به برد انجام دهید. بعد از این مرحله، یک دریچه‌ی مستطیلی به ابعاد ۴ سانتی متر در ۶ سانتی متر روی بدنه و در جایی که تخم مرغ و دماسنج دیده شود نیز ایجاد نمایید و از دو طرف با چسب ۵ سانتی متری بپوشانید.

ساخت ماشین جوجه کشی دست ساز

می‌توانید این پنجره را توسط یک تلق بپوشانید تا انرژی کمتری برای گرمای داخل محفظه صرف شود. این دریچه برای مشاهده‌ی داخل محفظه و همچنین مشاهده‌ی تخم ها در روز های هچ ایجاد می‌شود. روزهای هچ به ۴ تا ۵ روز پایانی دوره گفته می‌شود که میزان رطوبت باید در این روزها افزایش یابد.

زمان قرار دادن تخم ها در دستگاه

در مرحله بعدی باید برد را بیرون جعبه قرار داده و حسگر دما سنج روی برد را داخل جعبه بگذارید. سپس راک را داخل جعبه قرار دهید و جای آن را به خوبی محکم کنید. همچنین لازم به ذکر است که راک به موتور متصل است و موتور نیز به برد که کار آن گردش راک خواهد بود.  در راک، تخم مرغ ها چرخانده می‌شوند، به همین دلیل باید جای سفت و محکمی داشته باشند. در مرحله آخر باید فن عنکبوتی و المنت را در مکان مناسبی از جعبه یا یخچال قرار دهید تا برای فن امکان گردش هوا و تنظیم هوا وجود داشته باشد.

بعد از اینکه دستگاه را ساختید بگذارید به مدت ۵ ساعت کار کند تا به تعادل گرمایی برسد. اگر دما بالاتر از ۳۷.۵ بود دما را کاهش دهید. اگر هم کمتر از ۳۷.۵ بود سعی کنید با افزایش توان لامپ یا کوچک کردن سوراخ هواکش نسبت به افزایش دما اقدام کنید. همچنین قبل از اینکه تخم های نطفه دار را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید، مطمئن شوید که دما به تعادل رسیده باشد. بهتر است قبل از قرار دادن تخم مرغ ها در دستگاه، آن را ۲۴ ساعت قبل از آن تست کنید تا از عملکرد دستگاه مطمئن شوید.

به طور معمول در طبیعت پرنده‌ی مادر بر روی تخم های خود می‌خوابد و شرایط لازم مانند دما، رطوبت و … برای تبدیل شدن تخم به یک جوجه را فراهم می‌کند. دستگاه های جوجه کشی نیز باید بتوانند این شرایط را به بهترین شکل ممکن ایجاد کنند.

رطوبت و دما دستگاه جوجه کشی دست ساز

دمای یخدان را باید بین ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی گراد نگه دارید. مناسب ترین محدوده ۳۷.۲ تا ۳۷.۵ درجه است. رطوبت نیز برای ۱۸ روز اول بین ۵۵ تا ۶۵ درصد باشد و برای چهار روز آخر بین ۶۵ تا ۷۵ درصد تنظیم شود. دقت کنید که از این مقدار بیشتر یا کمتر نشود و تغییر ناگهانی در هیچ یک از موارد فوق برای تخم های نطفه دار مناسب نیست. پس از تنظیم شدن دما و رطوبت اکنون زمان آن رسیده که تخم های نطفه دار را درون دستگاه قرار داده و منتظر بمانید. یک تخم نطفه دار برای تبدیل شدن به جوجه نیاز به زمانی حدود ۲۱ روز را دارد که در ۱۸ روز اول، هر روز به طور منظم باید تخم ها را بچرخانید.

آموزش ساخت ماشین جوجه کشی با یخچال

بعد از روز هشتم تخم مرغ ها را با یک چراغ قوه برvسی کنید. تخم هایی که دارای نطفه باشند در داخل آن یک نقطه با مقادیری رگ دیده می‌شود. همچنین تخم های مرده که فاقد نطفه باشند نیز، نور از آنها عبور کرده و تو خالی به نظر می‌رسند. دقت کنید که پس از مشاهده تخم ها بدون نطفه باید آنها را از داخل دستگاه خارج کنید. پس از رعایت تمام نکات گفته شده، در روز ۲۱ ام صدای ضربه زدن جوجه ها به تخم را می‌شنوید. به طور میانگین برای خارج شدن جوجه از تخم ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز است.

توجه داشت باشید که زمانی که جوجه از تخم خارج می‌شود به هیچ عنوان به جوجه کمک نکنید تا خودش این کار را انجام دهد.

ساخت دستگاه جوجه کشی حرفه ای

اگر تصمیم دارید یک دستگاه حرفه ای با امکانات پیشرفته و اتوماتیک با المنت و تجهیزات به روز طراحی کنید،‌ بهتر است اطلاعات کلی از نحوه عملکرد دستگاه و قطعات آن داشته باشید. یک ماشین جوجه کشی پیشرفته چند قسمت اصلی دارد که شامل موارد زیر است.

موتور دستگاه و راک

موتور گیربکس که با اتصال به برد دستگاه کار کرده و وظیفه دارد تا سبب گردش راک شود. این کار موجب می‌شود تا تخم هایی که روی راک قرار دارند، چرخانده شوند.

فن و المنت

المنت دستگاه وظیفه دارد تا دما را کرده و در صورت نیاز روشن و خاموش شود تا دمای داخل دستگاه را تنظیم کند. می‌توانید این المنت را به همراه فن،‌ از مغازه های الکتریکی نیز تهیه کنید. علاوه بر این می‌توانید از فن های مجهز به المنت که مخصوص دستگاه جوجه کشی تولید شده‌اند نیز استفاده کنید. فن نیز برای تهویه و ایجاد هوای تازه در درون دستگاه استفاده می‌شود.

آداپتور

این قسمت وظیفه برق رسانی به دستگاه را دارد که به برق ۱۲ ولت نیاز خواهد داشت و باید برق شهری ۲۲۰ ولت را به ۱۲ ولت تبدیل کند.

اگر تصمیم به طراحی و ساخت یک دستگاه حرفه ای دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش قطعات دستگاه جوجه کشی، قطعه مورد نظر خود را تهیه کرده و یک دستگاه حرفه ای و پیشرفته بسازید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 84 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.