پرنده سیتی ضدعفونی سالن بلدرچین - پرنده سیتی

ضدعفونی سالن بلدرچین شامل مجموعه عملیات متفاوت با هدف نابودی میکروارگانیسم های موجود در محیط خارجی است. تمیزکردن سالن بلدرچین و سایر مکان های مربوطه پس از خروج پرندگان از سالن ضروری است. این کار سبب می‌شود تا از بروز مشکلات بهداشتی جلوگیری شده و علاوه بر آن موجب بهره وری تولید و کیفیت محصولات تولیدی نیز می‌شود (یک گرم از غبار مرغداری حاوی ۲۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزارتا باکتری است). هدف از ضدعفونی سالن بلدرچین، حفاظت از پرندگان در برابر میکروب ها و بیماری ها است.

با تمیز بودن محل نگهداری پرندگان، بیماری های بلدرچین (ویروسی، باکتریایی، قارچی) که سبب بروز مشکلات بهداشتی می‌شوند، نیز کاهش می‌یابند. ایمنی ناقص در بلدرچین های جوان یا عدم واکسیناسیون و استرس ناشی از شروع رشد، همگی عواملی هستند که موجبات بروز بیماری ها را فراهم می‌سازند. امروزه با پرورش متراکم طیور (افزایش تراکم، رشد سریع و فضای بسته)، دیگر اهمیت فلور میکروبی نیز آشکار شده است. تاثیر این فلور میکروبی معمولا سبب کاهش کیفیت تخم و رشد جوجه و کیفیت محصولات می‌گردد. توجه داشته باشید که وضعیت ظاهری سلامتی پرندگان ارتباطی با این فلور میکروبی ندارند.

توجه داشته باشید که ضدعفونی محل نگهداری بلدرچین ها حتما باید پس از هر دوره پرورش و یا قبل از ورود پرنده ها به محل انجام گیرد. دقت در انجام این کار بسیار مهم است. زیرا در صورت اشتباه و ضدعفونی غلط امکان وارد شدن آسیب های جبران ناپذیر به پرنده ها بوده و پرورش دهنده را متضرر میسازد.

مراحل ضد عفونی

قبل از هر چیز و در اولین مرحله باید تمامی تجهیزات آبخوری و دانخوری به همراه ضایعات طیور از سالن خارج شوند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد ضایعات و پر بلدرچین ها در خارج سالن پخش نباشد.

تعمیرات

اگر که سالن نیاز به تعمیرات خصوصی دارد، بهتر است که در این مرحله به این کارها رسیدگی شود تا در هنگام حضور پرندگان، فعالیت اضافی صورت نگیرد.

بهداشت سوله بلدرچین

شستشوی سالن بلدرچین

پس از اینکه لوازم اضافی را خارج کرده و تعمیرات و فعالیت های مورد نیاز را انجام دادید باید اقدام به شستشوی سالن کنید. برای شروع این کار باید برق را قطع کرده و تمامی دستگاه های برقی و یا تجهیزاتی مانند پریز ها و کلید ها به خوبی پوشانده شوند. سپس با استفاده از آب گرم با فشار بالا که حاوی مواد ضد عفونی است، شستشو را از سقف شروع کرده و مرحله به مرحله به دیوار ها و کف برسید. تلاش کنید تا در هنگام شستشو تمامی زوایا و نقاط و گوشه ها را پوشش دهید.

ضدعفونی تجهیزات

آبخوری، دانخوری و دیگر تجهیزاتی که در مرحله اول از سالن خارج کردید را با آب گرم پرفشار به خوبی تمیز و شسته شوند. سپس آنها را به داخل سالن انتقال داده و مجدد در حل مناسب نصب کنید.

بهداشت سالن نگهداری بلدرچین

برای حفظ بهداشت سالن پرورش بلدرچین ها باید به نکات مهمی دقت کرده و آنها را به صورت مدامو انجام دهید.

  • به کارگیری اولیه موادضدعفونی کننده پس از پاکیزه سازی
  • خالی گذاشتن سالن میان دوره های پرورشی متوالی
  • ضدعفونی سازی ثانویه از طریق گازدهی یا اسپری کردن درست پیش از ورود جوجه های جدید به سالن که شدیدا توصیه می‌شود.
  • استفاده از مواد ضدعفونی کننده اصلی (باکتری کش، ویروس کش، قارچ کش)
  • میزان تاثیر و نوع فعالیت، یکی از عوامل اصلی انتخاب یک ترکیب ضدعفونی کننده است.

انواع ضدعفونی کننده شیمیایی سالن بلدرچین

فنل ها و کرزول ها

فنل ها ترکیبات شیمیایی ویروس کش و باکتری کشی هستند که عمدتا بر روی باکتری های گرم مثبت موثرند. البته فنل ها معمولا به همراه هالوژن ها به کار می‌روند. بی فنل ها ترکیبات قارچ کشی هستند که حتی در حضور مواد آلی نیز به کارگیری آنها تاثیرات بلند مدتی را به همراه دارد. عموما فنل ها را به صورت محلول حاوی ۱ تا ۳% ماده فعال به کار می‌گیرند.

ترکیبات ۴ گانه آمونیوم

این ترکیبات شیمیایی ویروس کش و باکتری کشی (گرم مثبت و گرم منفی) هستند. فراورده های این ترکیبات معمولا حاوی ۱۵ تا ۱۸ % از این مواد فعال هستند. این محلول را نباید با مواد شوینده یونی مخلوط نمود، چرا که خاصیت باکتری کشی و ویروس کشی آنها خنثی می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.