پرنده سیتی عیب یابی دستگاه های جوجه کشی - پرنده سیتی

ارائه خدمات پس از فروش متعهد، تامین قطعه و پاسخگویی در شرایط حساس مسئله ای بسیار مهم است که مشکل اکثریت افراد فعال در صنعت جوجه کشی می‌باشد. خراب شدن دستگاه جوجه کشی در فصل حساس بهار (خصوصا در تعطیلات عید نوروز) می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به جنین و جوجه ها وارد کند. در این صورت احتمال دارد بخش زیادی از جنین و جوجه ها و یا تمام آنها تلف شوند. در چنین شرایطی باید عیب یابی دستگاه های جوجه کشی یا تعمیرات آن، در سریع ترین زمان ممکن انجام گیرد تا از وارد شدن آسیب های جدی جلوگیری شود.

خدمات پس از فروش پرنده سیتی

مجموعه پرنده سیتی، با اولویت قرار دادن ارائه خدمات متعهد به مشتریان خود ( تعمیر و سرویس تمامی دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار ) مفتخر است که به صورت ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال، پاسخگو و در خدمت مشتریان محترم باشد.

چنانچه نیاز به تعمیرات دستگاه خود دارید، می‌توانید با واحد خدمات پس از فروش پرنده سیتی تماس حاصل کنید، و یا قطعات دستگاه جوجه کشی را از بخش فروشگاه وبسایت خریداری نمایید. همچنین می‌توانید با مطالعه این مقاله، ماشین جوجه کشی خود را عیب یابی کنید.

عیب یابی و تعمیر ماشین جوجه کشی

در ادامه این مقاله به ۱۱ سوال مهم درباره ” عیب یابی دستگاه های جوجه کشی ” پاسخ می‌دهیم. هرچند سوالات ساده هستند اما برای کسانی که از دستگاه جوجه کشی استفاده می‌کنند بسیار کاربردی می‌باشند.

۱. پس از اینکه کابل دستگاه جوجه کشی را به پریز برق متصل می کنیم دستگاه خاموش می‌ماند و قطعاتش شروع به کار نمی‌کنند. در این صورت چه اقداماتی باید انجام شود ؟

وقتی با چنین مشکلی مواجه می‌شویم در ابتدا باید به وصل بودن سیستم کنترل برق ماشین جوجه کشی اطمینان حاصل کنید. این کار از طریق چک کردن پریز یا دوشاخه در محیطی که دستگاه جوجه کشی به آن وصل می‌شود، صورت می‌گیرد. در صورت سالم بودن و درست کار کردن پریز، از وصل بودن کابل برق ورودی به سیستم کنترل اطمینان حاصل کنیم.

جدا شدن سیم کابل در جابجایی ها از سوکت کنترلر در بیشتر مواقع دیده شده که یکی از عامل های اصلی این مشکل است. در صورتی که تست کامل جریان ورودی صورت گرفت و این مشکل حل نشد با بخش خدمات پس از فروش گروه صنعتی پرنده سیتی تماس بگیرید.

۲. اگر هنگامی که دستگاه جوجه کشی در حال کار کردن است نمایشگر های دستگاه شروع به چشمک زدن متوالی کنند و دستگاه عدد صفر را نشان دهد و آلارم دستگاه به صدا درآمد، چه کار باید کرد؟

وقتی چنین حالتی برای دستگاه به وجود آمد یک بار دستگاه را خاموش روشن کنید. اگر این روند چشمک زدن و عدم نمایش دما و رطوبت ادامه پیدا کرد، بایستی برای تعمیر بُرد دیجیتال دستگاه اقدام کرده و با بخش خدمات پس از فروش پرنده سیتی تماس بگیرید.

برق گرفتگی بدنه دستگاه

۳. هنگام لمس کردن دستگاه اگر با وجود برق یا الکتریسیته باردار در آن مواجه شدید مواردی که در زیر ارائه می‌شود را رعایت فرمایید.

به ساختار و نوع ماشین جوجه کشی دقت کنید و با توجه به وجود بُرد کنترل، موتور گردان، فن و … بدنه دستگاه جوجه کشی در قسمت هایی مثل پِرچ و راک ها و … یک نوع الکتریسیته،ی ساکن یا القایی را دارا می‌باشد. با وصل کردن سیم ارت دستگاه به سیستم ارتینگ محل جوجه کشی اقدام به خنثی سازی این نوع برق القایی کنید.

خراب شدن دستگاه جوجه کشی

علت نوسان دما و رطوبت در دستگاه های جوجه کشی

۴. پس از آنکه دستگاه روشن می‌شود کم کم شروع به افزایش دما و رطوبت کرده و آلارم دستگاه شروع به زدن می‌کند.

ممکن است وقتی دستگاه را به تازگی روشن می‌کنید، در ابتدا دما و یا حتی رطوبت دستگاه تا حدودی کم و یا زیاد تر از حالتی که تنظیم شده باشد و نوسان پیدا کند. اما این نوسانات در هنگام شروع به کار دستگاه، کاملا طبیعی بوده و به مرور زمان از شدتش کاسته می‌شود.

ولی در صورتی که در طول دوره جوجه کشی این گونه نوسانات از حالت طبیعی خود خارج شوند و ایراتور جوجه کش نوسان دمایی در رنج ۳ الی ۴ درجه و یا نوسان رطوبتی ۱۵ الی ۳۰ درصدی را نشان دهد، در چنین حالتی باید برای رفع ایراد و کنترل بهتر دستگاه، با بخش خدمات تماس بگیرید.

حتما باید توجه داشته باشید که دمای مابین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد و رطوبت متناسب باشد. زیرا دما و رطوبت محیط بیشترین احتمال ایجاد نوسانات حرارتی و رطوبتی در دستگاه را دارند.

مشکل در نمایش دقیق دما و رطوبت دستگاه ( سنسورهای دستگاه )

۵. در صورتی که نمایش دما و رطوبت در مدار کنترل و یا اعداد غیر واقعی و غیر طبیعی دما و رطوبت نشان داده شود، چه اقداماتی باید انجام داد؟

در حالی که نمایش دما و رطوبت بر روی کنترلر صورت نگیرد، ابتدا باید دستگاه را خاموش کنیم. پس از آن سوکت سنسور دما و رطوبت را از جای خود در بیاوریم و آنها را کنترل کنیم. اگر سنسور ها ایرادی نداشته و سیم و سوکت سنسور سالم بودند آنها را دوباره به سوکت نری وصل کرده و دستگاه را روشن می‌کنیم. پس از گذشت زمان کوتاهی اعداد باید به صورت قابل قبولی نمایش داده شوند.

اگر که نمایش اعداد دما و رطوبت غیر طبیعی باشند برای مثال دمای کمتر از ۰.۲ درجه و یا رطوبت بالای ۱۰۰ درصدی بایستی برای تعویض سنسور دستگاه اقدام شود. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که در بعضی مواقع علت بالا رفتن بیش از حد رطوبت، جمع شدن قطرات آب بر روی سنسور و یا به اصطلاح شبنم زدن سنسور می‌باشد. وقتی با چنین حالتی مواجه شدیم باید احتیاط کامل را رعایت کنیم و بعد از قطع کردن برق دستگاه نسبت به خشک کردن سنسور اقدام کنیم.

عیب یابی سنسور های دستگاه جوجه کشی

۶. اگر پارامترهای دما و رطوبت به صورت صعودی بالا بروند و دما و رطوبت دستگاه درست نمایش داده نشوند، چه باید کرد؟

ابتدا باید سنسور رطوبت را کاملا کنترل کنیم تا هر گونه اختلالاتی مثل پارگی یا زدگی درسیم و… در ظاهر بُرد و سنسور وجود نداشته باشد. سپس به سراغ سوکت نری و مادگی سنسور و بُرد برویم و در مرحله‌ی بعد دستگاه را خاموش کنیم. بعد از آن سنسور رطوبت را از سوکتش جدا کرده و یک بار دیگر با دقت بیشتر و محکم تری آن را وارد سوکت می‌کنیم.

پس از اینکه دستگاه راه اندازی شد، در صورتی عملکرد سنسور قابل قبول است که رطوبت نشان داده شده مابین ۰ تا ۱۰۰ درصد باشد. اگر غیر از این صورت بود باید جهت خرید یا گارانتی کردن سنسور اقدام کنید. همچنین باید بعد از تعویض سنسور جهت انجام کالیبره با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

در صورت بروز مشکل بالا رفتن بیش از ۳ الی ۴ درجه ای دما در صورت اینکه محیط جوجه کشی دمای مناسب ۲۰ الی ۲۵ درجه ای داشته باشد، با گذاشتن دما سنج آنالوگ استاندارد داخل دستگاه نسبت به دمای واقعی دستگاه اقدام کنید. اگر دمای درون دستگاه بالا باشد، در اسرع وقت باید نسبت به تعمیر خروجی هیتر بر روی بُرد کنترل اقدام کنید و برای این کار با بخش خدمات تماس بگیرید.

باید توجه داشته باشید که سنسورهای دستگاه عمر مصرفی دارند. لذا باید با در نظر داشتن میزان استفاده از دستگاه نسبت به تعویض سنسورها اقدام کنید.

بخار بستن روی شیشه دستگاه

۷. اگر شیشه و بدنه دستگاه بخار کرد، چه کاری باید انجام شود؟

تمامی دستگاه های جوجه کشی برای تولید بخار و رطوبت از آب استفاده می‌کنند. اگر حجم بخار داخل دستگاه بیش از حد نرمال محفظه باشد، شیشه و بدنه دستگاه شروع به بخار بستن می کنند. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید توجه داشته باشید که حتما دمای محیط شما پایین تر از حد نرمال بوده است و برای گرم کردن نسبی دمای محیط خود اقدام کنید.

اگر مشکل برطرف نشد، برق دستگاه را قطع کرده و برای جلوگیری از خراب شدن سنسورها و دیگر قطعات دستگاه درب آن را باز کنید. سپس با یک پارچه نرم و لطیف باید شیشه و بدنه دستگاه خشک شوند. پس از آن با کم کردن ولوم بخارساز و کم کردن حجم آب نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. به این نکته هم توجه کنید که دما و رطوبت محیط در بخار زدن شیشه دخیل است.

تعمیر دستگاه های جوجه کشی

۸. در صورت مواجه با اختلاف در دماسنج و رطوبت سنج داخلی دستگاه با نمایشگرهای دستگاه چه اقداماتی باید انجام شود؟

با توجه به اینکه کنترل دما در رطوبت داخل دستگاه و محیط جوجه کشی امری الزامی است. به وسیله‌ی دماسنج و رطوبت سنج های استاندارد باید طبق اصول پیش بروید. همانطور که می‌دانید داخل دستگاه حساسیت های زیادی به کنترل دما و رطوبت دارد. بنابراین هر پرورش دهنده باید برای کنترل رطوبت داخل دستگاه به تهیه‌ی دماسنج و رطوبت سنج استاندارد اقدام کند.

پس از آنکه دماسنج و رطوبت سنج استاندارد را تهیه کردید، باید آنها را درون دستگاه قرار دهید. سپس اختلاف موجود بین اعداد دماسنج و رطوبت سنج تهیه شده با نمایشگرهای دستگاه را به دست آورید و در صورت اختلاف داشتن اعداد آنها را یادداشت کنید. بعد از آن با بخش خدمات پس از فروش پرنده سیتی تماس بگیرید تا با راهنمایی مهندسین اقدام به کالیبره دستگاه نمائید.

فراموش نکنید دما سنج یا رطوبت سنج آنالوگ باید در نزدیکی سنسورهای مربوطه داخل دستگاه قرار بگیرند. دما سنج و رطوبت سنج های استاندارد به مدل های میله ای و آنالوگی می‌گویند که در شرایط استاندارد و به صورت دقیق در آزمایشگاه های کشورهای پیشرفته همچون فرانسه, آلمان و … تولید و استاندارد سازی شده و با مارک همین کشورها به بازار ارائه می‌شود.

تعمیر عیب یابی دستگاه های جوجه کشی

تعمیر موتور دستگاه جوجه کشی

۹. در صورت نچرخیدن و رد کردن موتور دستگاه به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

ابتدا توجه داشته باشید که زمانی که دکمه چرخش را فشار دادید، باید چراغ LED موتور که بر روی بُرد کنترل دستگاه هست روشن شود. در غیر اینصورت دکمه یا سوئیچینگ چرخش روی بُرد کنترل خراب است. اگر دکمه سالم بود و چراغ LED موتور بر روی بُرد روشن شد، باید توجه کنید که با فشار دادن دکمه چرخش و نگه داشتن باید موتور به گردش درآید. توجه کنید که وقتی دست خود را از روی دکمه برمی‌دارید چرخش موتور باید متوقف شود. در غیر اینصورت اپراتور جوجه کش باید ابتدا از عدم گیر کردن موتور یا اهرم و … اطمینان لازم را بدست آورده و پس از آن نیروی عمودی در جهت حرکت موتور وارد کند و سعی در رفع مشکل نماید.

اگر هنگامی که برای حرکت موتور نیرو وارد می‌کنید، با شل بودن اهرم چرخاننده و یا به راحتی چرخیدن شفت موتور روبرو شدید، بنابراین نیروهای عمودی بر خلاف جهت حرکت موتور ناشی از گیر کردن سبدها، راک ها و … می‌چرخند. همچنین درست چیده نشدن سبدها و نشانه ها باعث شکستگی چرخنده ها می‌شود.

اگر چنین باشد اپراتور باید اقدام به خرید موتور دستگاه جوجه کشی چرخشی کند. توجه کنید که اگر شفت موتور چرخش داشت و عدم چرخش یا شل بودن اهرم پلاستیکی سر موتور باید نسبت به تعویض اهرم پلاستیکی اقدام کنید. باید دقت داشته باشید هنگام چینش شانه ها علم و ظرافت لازم برای خنثی سازی بار اضافی صورت بگیرد.

شکستگی در چرخنده های موتور گردشی در دستگاه های سایز بزرگتر معمولا ناشی از عدم چینش درست شانه ها و یا سبد ها در راک ها می‌باشد.

عیب یابی فن دستگاه های جوجه کشی

۱۰. اگر فن های دستگاه جوجه کشی از کار افتادند، چه کاری باید انجام داد؟

در صورتی که هر کدام از فن ها کار نکرد ابتدا دستگاه را خاموش کرده و پس از آن اپراتور جوجه کش باید از اتصالات الکترونیکی فن ها و وصل بودن مناسب و محکم سوکت ها و سیم ها اطمینان حاصل کند. توجه کنید که اگر مجددا فن ها کار نکردند دوباره اقدام به تهیه آنها نمایید.

اما در صورتی که حرکت فن ها کند شد و یا هنگام کار کردن صدای ناهنجاری شنیده می‌شود باید دستگاه خاموش شود. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب و نرم به پاک نمودن آهک و جرم بندی های دور شفت و پروانه‌ی فن اقدام کرده و بوش ها و موتور گردشی فن را از هرگونه گرد و غبار و جرم بندی ها پاک کنید.

نمناک شدن زیر دستگاه

۱۱. در صورت نمناک شدن گوشه های زیرین دستگاه و چکیدن قطرات آب چه کار باید کرد؟

در فصل های سرما و کاهش یافتن دمای محیط، با توجه به اصول حرکتی گرما از طرف منبع گرم (داخل دستگاه) به منبع سرد (بیرون دستگاه)، گرما و رطوبت موجود در درون دستگاه و با توجه به محیط اطراف فرآیند مَیعان رخ داده و قطرات آب تشکیل می‌شود. قطرات آب تشکیل شده به وسیله‌ی شیارهای موجود در لابه لای ورق ها و … ماشین جوجه کشی به بیرون هدایت می‌شوند.

در چنین حالتی با گرم کردن محیط می‌توان دما را به حالت استاندارد رساند و از ریزش آب جلوگیری کرد. در صورت زیاد شدن و تکرار شدن این پدیده می‌توانیم با استفاده از کمی موم درزگیرهای مختلف، نسبت به مسدود کردن راه و مسیر ریزش آب اقدام کرد. فراموش نکنید که قبل از هر اقدام تعمیری، چک کردن و یا رفع نقص فنی با توجه به خطر برق گرفتگی زیاد حتما دستگاه را از پریز برق جدا کرده و خاموش نمایید. زیرا با توجه به کارکرد دستگاه با برق شهری و وجود اتصالات در سوکت ها و … امکان برق گرفتگی بسیار زیاد است.

  • باید از متصل بودن سیم ارت اطمینان لازم را حاصل کنید.
  • درصورت بروز هر نوع مشکل فنی ابتدا باید دستگاه را خاموش کنید و همه اتصالات دستگاه را جدا کنید.
  • همچنین در مواقع خرابی و یا … آرامشتان را حفظ کنید و با بخش خدمات گروه پرنده سیتی تماس حاصل فرمایید.

پس از خرید دستگاه اگر سوال فنی و غیر فنی داشتید جهت عیب یابی و تعمیر دستگاه جوجه کشی با بخش خدمات پس از فروش تماس بگیرید و از تماس با سایر بخش ها خودداری کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 44 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.