پرنده سیتی کیفیت جوجه کشی - پرنده سیتی

واژه کیفیت جوجه کشی تمامی متغیرهایی را شامل می‌شود که به طور مستقیم در کسب اطمینان از قابلیت جوجه برای دستیابی به بهره‌وری مناسب دخیل هستند. سلامتی جوجه یکی از اجزای اصلی کیفیت جوجه کشی است. کنترل این جنبه از کیفیت با کسب اطمینان از اینکه جوجه حامل و مبتلا به گروه مشخصی از عفونت ها نیست (سالمونلوز، مایکوپلاسمولوز، کلی باسیلوز و …) حاصل می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، عواملی مانند تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی نیز در کیفیت جوجه آوری تاثیر گذار هستند.

تخم های نطفه دار

در هنگام خرید تخم های نطفه دار باید نهایت دقت را کرده و آنهایی که تازه هستند را خریداری کنید. زیرا تخم های کهنه درصد هچ پایین تری داشته و می‌توانند در راندمان هچ شما، تاثیر منفی بگذارند. همچنین نکته دیگری که باید در هنگام خرید تخم های دارای نطفه به آن دقت کنید، تغذیه و سلامت مرغ مادر است.

به همین دلیل همواره تاکید می‌شود که در هنگام خرید، از محل نگهداری مرغ های مادر دیدن کرده و از شخص مطمئنی خرید را انجام دهید. چرا که تغذیه نامناسب و یا بیماری بودن مرغ مادر می‌تواند در کیفیت جوجه به دست آمده نیز تاثیر گذار باشد. حتی در شرایط بدتر احتمال اینکه نطفه به جوجه تبدیل نشود نیز وجود دارد.

بررسی کیفیت جوجه کشی

تاثیر دستگاه در کیفیت

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار، دستگاه جوجه کشی است. باید در زمان خرید دستگاه جوجه کشی بسیار به کیفیت و قطعات به کار رفته در آن دقت شود. همچنین بسیار مهم است که دستگاه مورد نظر خود را از برند های معتبر و یا کیفیت خریداری کرده و از سعی کنید از مشتریان گذشته محصول، پرس و جو کنید.

بررسی کیفیت جوجه کشی

برای مقابله با خطرات احتمالی گوناگون، باید در صورت امکان استراتژی ورود و خروج یکباره را اتخاذ نمود. علاوه بر آن، هیچ گاه جوجه هایی از نژادها و سنین مختلف را نباید به طور همزمان در یک مزرعه پرورش داد. فراموش نکنید به جای گروه های مختلف از منابع متفاوت، باید از گروه های همسان و یکدست استفاده شود. عدم یکنواختی و همسانی گروه ها می‌تواند به ورود و چرخش عوامل بیماری زا در داخل گله کمک کند.

خطرات ناشی از ورود پرندگان جدید به داخل گله

بعد از جوجه کشی با استفاده از دستگاه، جوجه ها را به آرامی به داخل سالن پرورش منتقل می‌کنیم. دقت داشته باشید جوجه ها در هفته اول پرورش نیاز به گرمای ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد دارند. همچنین فراموش نشود که هر هفته طبق برنامه ریزی ۱ درجه از دمای سالن باید کاسته شود.

به این مورد توجه داشته باشید که جوجه یا هر حیوان تازه وارد دیگری می‌تواند حامل گروه خاصی از میکروارگانیسم ها و یا حامل برخی دیگر (مثل کریزای عفونی، کلامیدیوز) باشد. در صورت تماس جوجه با سایر جوجه ها و یا حیوانات حساس در برابر عامل بیماری زا، اپیدمی به وجود می‌آید.

همچنین مزرعه پرورش طیور، ممکن است به طور مزمن توسط برخی از انواع میکروارگانیسم هایی آلوده شود که حیوانات در برابر آنها مقاومند. در صورت عدم کفایت و ایمنی جوجه های داخل شده به سالن و یا وجود حساسیت خاصی نسبت به این میکروارگانیسم ها، بیماری در گله آغاز می‌شود.

کیفیت جوجه کشی

چگونه می‌توان کیفیت جوجه ها را مورد بررسی قرار داد؟

با انجام روند های آزمایشگاهی منظم روی جوجه های وارد شده از داخل کامیون ها و روی بستر حداقل پنج کارتن حمل جوجه، می‌توان به بررسی وضعیت بهداشتی جوجه ها پرداخت. هدف از انجام این کار، ترسیم تصویری از وضعیت بهداشتی جوجه ها در هنگام ورود به مزرعه است. به نحوی که تا حد امکان واقعی باشد. بنابراین موارد زیر از اهمیت زیادی برخوردارند.

  • انتخاب جوجه هایی که نمونه ها از آنها اخذ می‌شوند.
  • کسب اطمینان از عدم آلودگی تصادفی در طول انتقال نمونه ها و یا عدم ایجاد تاخیر بین نمونه برداری و آزمایش آنها

رعایت احتیاط و انجام کار های فوق‌الذکر نه تنها اطمینان لازم از صحت اطلاعات اولیه را فراهم می‌آورد، بلکه تاثیرات ناشی از هرگونه تغییرات را نیز محدود می‌سازد.

فراموش نکنید که نتایج آزمایشگاهی را باید با کمک آزمایشگاه یا دکتر دامپزشک مرغداری تفسیر نمود. به نحوی که میان جوجه هایی که نیازمند دقت و نظارت خاص هستند و آنهایی که باید به صورت پیشگیرانه درمان شوند، تفکیک لازم به عمل آید. به یاد داشتن این نکته مهم است که حضور میکروارگانیسم ها به طور خودکار به این معنی نیست که پرندگان به طور غیرقابل اجتنابی بیمار خواهند شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 61 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 23 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.